Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ještě k elektromobilitě:Příklad elektrokamion Tesla Trac Semi, dojezd 800km na jedno nabití, reakce na článek "Brusel chce kamiony na baterky" v MF dnes 19.11.2018. Vzhledem k absenci hlavních technických dat, provedeno srovnání s výkonově shodným DAF 105 s naftovým motorem.320kW a spotřebou 32 l/100km, které odpovídá energie na hnacích kolech 150kWh/100km, na dojezd 800km kapacita baterie 1200kWh.Při dosahované hustotě akumulace současných baterií 10kg/kWh a objemu 3,3cdm, vychází hmotnost 1200kWh baterie 12 t a objem 2,3cm. Při výhledových možnostech dosažení hustoty akumulace 4kg/kWh a 1,9cdm/kWh by hmotnost baterie byla 4,8 t a objem 2,3cm. Lze i tyto nižší hodnoty považovat za přijatelné? Uváděná možnost nabití 1200kWh baterie za 0,5 hod znamená nabíjecí výkon 1200/0,5 = 2400kW a nabíjecí proud třífázového 400V zdroje 3470A. Je to v praktickém provozu realizovatelné? S tím souvisí vybudování sítě nabíjecích stanic s vysokými výkony a k tomu potřebnými vysokými, investičně náročnými příkony z rozvodné sítě. Takže uváděné tvrzení pana Muska,že "provoz kamionů s naftovým vychází o 20% dražší než provoz elektroverze" nutno brát jen jako jeho zbožné přání. Nepřehlédnutelným a obtížně řešitelným problémem jsou také ekologické dopady související s likvidací doslouživších baterií v nepředstavitelné hmotě a objemu a také možnosti dosažení maximálního stupně jejich recyklace.

0 0
možnosti

Pokračování

Vám pak vycházejí závratné údaje o potřebě navýšení objemu výroby elektrické energie k pokrytí náhrady osobních automobilů se spalovacími motory elektromobily.

Reálně by si tato náhrada vyžádala navýšení ročního objemu výroby elektrické energie o 12500 GWh = 12,5 TWh, což činí cca 20% současné celkové výroby ČR a tomu odpovídajícího výkonu 12500/8760 = 1,43 GW = 1430 MW, zaokrouhleně 2 bloky o výkonu 1000 MW, což nepředstavuje neřešitelný problém.

S pozdravem Ing.Ludvík Loucký.

0 0
možnosti

Vážený pane Verosto, se zaujetím jsem si prostudoval Vaše úvahy a výpočty k problematice elektromobility, zveřejněné na internetu (9.5.2019) a i když jsem také odpůrcem propagace a zvyšování počtu elektromobilů v dopravě, nemohu se s výsledky Vašich propočtů ztotožnit.

1) Problém je v tom, že Vy vycházíte ze stálého výkonu motoru 50 kW , ovšem je třeba si uvědomit, že výkon na kolech vozidla potřebný k ujetí určité vzdálenosti je proměnlivý, kromě rychlosti závisí i na potřebné hnací síle, a jeho střední hodnota je vždy nižší, protože za normálních jízdních podmínek vozidlo po dobu jízdy trvale nikdy nevyužíje jmenovitý výkon motoru, v daném případě 50kW. Takže Vámi uváděná roční spotřeba energie jednoho elektromobilu odvozená od výkonu 50kW, rovnající se 200hx50kW = 10000kWh = 10MWh je nadhodnocená. Vyjdene-li ze spotřeby energie elektromobilu Vámi uvažované kategorie, výkon motoru 50kW, pak jeho reálná spotřeba vychází na 25kWh/100km, (to odpovídá spotřebě automobilu s benzinovým 50kW motorem 7 l/100km ), tj. 2500 kWh/10 000km= 2,5MWh na 10 000 km tedy jedna čtvrtina Vámi vypočtené hodnoty. V podstatě to znamená, že střední trvalý výkon využitý na kolech vozidla činil jen 25% jmenovitého výkonu motoru.

Použijeme-li reálnou hodnotu spotřeby energie jednoho elektromobilu za rok 2,5 MWh, pak nám vyjde pro pro 5 milionu elektromobilů celková spotřeba 5*106 *2,5 = 12,5*106 MWh = 12,5*103 GWh, tedy 12 500 GWh a nikoliv Vámi uváděných 50 000 GWh.

2) V uváděných ročních výrobních kapacitách energetických bloků je řádová chyba, při trvalém ročním provozu 8760 hodin a výkonu 1000 MW může takový blok teoreticky dodat 8760*1000 = 8,76*106 = 8,76 milionu MWh elektrické energie a nikoliv Vámi uváděných 876 000 MWh. Z toho Vám pak vychází chybnAAAAAAAAý počet 1000MW bloků 50, místo správných 5 bloků.

Z rozdílu Vámi uváděných a reálných spotřeb energie elektromobilů (odst.1) a řádové chyby ve výpočtu ročního objemu výroby elektrické energie 1000MW bloku (odst.2) Vám pa

0 0
možnosti

Dobrý den pane Vérosta,

dlouho již jezdím elektromobilem. Viz. ZDE: https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/

Moje průměrná spotřeba – za posledních 50 000 km je 14 kWh na 100 km.

Roční spotřeba při nájezdu 10 000 km by tedy byla 1 400 000 Wh.

Vy počítáte se spotřebou 10 MWh (10 000 000 Wh) na 10 000 km.

K jakému výsledku se asi můžete dopočítat, když jste již na počátku příkladu vytvořil chybu 614% (slovy šest set čtrnáct procent)?!!?

0 0
možnosti
Foto

ja jsem nepočital elektromobil, ale klasicky automobil. o elmobilu totiž moc nevím, vaše zkušenosti nemám. Díky!

1 0
možnosti
Foto

U elektromobility jsou jiné problémy, které u nás budeme řešit velmi obtížně, a to "díky" minulému režimu, který jaksi zapomněl, že se něco bude rozvíjet. Je to zastaralá rozvodná síť, která už teď je na mezi zatížitelnosti. Je to nedostatečný počet parkovacích míst, kde by se dalo nabíjet, nejsou podzemní parkoviště nebo parkovací domy, problém na sídlištích, kam se už vozy vůbec nevejdou. Garáže? ATD. Nemluvě o stavu našich silnic.

Takže musí vzniknout tlak na to, aby se výše uvedené začalo řešit.

Dále je to nepochopení některých výrobců, kteří se domnívají, že stačí v nějakém modelu jen vyměnit motor a přidat baterie. Takže vznikne problém s vytápěním.

Další problém je, že dnes jsou silnice přeplněné, takže si pohodlnou, rychlou a bezpečnou jízdu stejně neužijete. Problém - kamionová doprava. Proč to nejde po železnici? Protože u nás nejsou mnohé důležité tratě elektrifikované (Liberec - Praha jednokolejná!).

Systém dopravy je potřeba od základů předělat. A to je dobře - je to hodně práce a to nám na desítky let zajistí plnou zaměstnanost. A ze strategických důvodů se zbavit velké závislosti na ropě má také něco do sebe.

A zkuste si najít, jaké problémy se vyskytly, když se na silnicích objevily první vozy se spalovacím motorem - a jaké kritické hlasy to doprovázely.

Nebýt technických nadšenců, používali bychom dodnes k dopravě smyk z větví, tažený volem.

1 0
možnosti

L86u51b21o33š 62K65r31i38m80l

10. 5. 2019 13:25

Nechci Vám brát iluze, že jen u nás je poddimenzovaná rozvodná síť. Podívejte se do Německa. Tam jsou na tom ještě hůře než my a v současné době se přetoky el. energie ze severu na jih Německa směrují přes naši rozvodnou soustavu. To je také důvod instalace oddělovacích transformátorů na 400kV lince v severních Čechách.

1 0
možnosti

Od začátku je výpočet špatně. Auto prostě nejede celou dobu na plný plyn. Ani to se spalovacím motorem, ani to elektrické. Elektrické auto navíc při plynulé jízdě prakticky nebrzdí a 90% času brzdění ještě pracuje s rekuperací.

Navíc vaše představa zavádění obrovského množství elektráren je zcestná. Nahrazování vozového parku v ČR bude probíhat nějakých 20 let. Je velmi pravděpodobné, že nejmasovější nasazení bude skrz plug-in hybridy, takže dojíždění do práce bude na elektřinu a větší vzdálenosti se budou jezdit na alternativu. Na to, abychom "očistili" Čechistán od uhlí a většiny smradu, stačí dodělat Temelín s Dukovany a přidat jednu podobnou elektrárnu. Na to snad dvacet let bude stačit.

Spíš mě děsí to, že o plánech na příští půlstoletí mají tendence rozhodovat lidi, kteří tu za dvacet let nebudou. Ctěte Bohy! Ctěte Karélii! Přesně takto mi jejich volání zní.

Byly doby, kdy se používala pára. Vzali jsme páru, přemístili jsme ji do elektráren a transportujeme její energii přímo do spotřebičů. Proč? Protože je to efektivní. Nechat se ovládat cizími mocnostmi při dodávkách energie (a tím myslím ropu), je strašně nebezpečné. Volání po zachování momentálního energetického statutu je nekoncepční a poškodí nás to.

2 0
možnosti

I když s Vámi v principu souhlasím, musím konstatovat, že Vaše výpočty jsou velmi problematické. Žádné auto totiž nejede trvale na plný výkon. Dokonce ani převážnou dobu provozu nikoliv. Navíc jsou auta vybavena rekuperací (dojezd, z kopce, částečně brzdění).

Lépe je vycházet z údajů reálných provozovatelů: baterie 40 kW vydrží s malou rezervou na ujetí cca 160 až 200 km (bez zapnutého topení či klimatizace).

Tím vůbec nepopírám nesmyslnost představy rychlého přechodu výhradně na elektroauta byť jen osobní.

0 0
možnosti
Foto

Samozřejmě jsou moje výpočty problematické, ale 50kW je tak na půl plynu výkona auta se 100 kW, kterých tady jezdí hodně. Bral jsem to jenom jako velmi přibližný odhad a doufám, že jsem se i přibližně trefil!! :-)

0 0
možnosti

:-) ........já nejsem na výpočty, ale na logiku! Jedete autem po městě, Auta stojí i na chodnících, obtížně hledáte místo na zaparkování. To budou všude dobíjecí místa, Kabel silný jak ruka, k tomu patřičné množství proudu. Dráty vedení se budou žhavit.

Pojedete po dálnici, dojezd u těch nejlepších je prý 300 km. Chytnete zablokovanou dálnici, nedejbože v zimě, kdo to pak bude odtahovat? Jak je vyřešená klimatizace pro léto a zimu? Vzal jsem to jenom zkrátka.....mnoho otázek, málo odpovědí! Je to sci-fi! Pár bohatých si to pořídí jako módní doplněk ! !!!!!!

5 0
možnosti
Foto

Kůň je samozřejmě lepší, jen potřebujete místo na uskladnění minimálně 30 metráků kvalitního sena na rok. Něco jadrného krmiva. A místo na odkládání hnoje.

Uvádí se, že za Rakouska bylo u nás asi 5 milionů koní, za první republiky už jen půl milionu, a v sedmdesátých letech jen asi 50 tisíc.

Jak to tenkrát dokázali zvládnout?

2 0
možnosti
Foto

Zbytečně složitý výpočet v článku.

Stačí si dohledat spotřebu paliv.

Loni se u nás prodalo 2,13 miliardy litrů benzínu a 5,88 miliardy litrů nafty.

To by měl být převedeno přes výhřevnost a 35% účinnost dohromady ekvivalent přibližně 3GW stálého výkonu. Neboli 3 temelínských bloků.

Pokud bude odběr nepravidelný a špička bude dvojnásobkem průměru, znamená to 3 současné Temelíny navíc.

To je za předpokladu, že spotřeba mechanické práce bude u elektromobilů zhruba stejná jako u současných automobilů a že se vešketý provoz převede na elektromobily.

Klidně to po mne zkontrolujte, je to počítáno narychlo.

2 0
možnosti
Foto

Ano, přes výhřevnost jsem si to taky počítal a jsem rád, že jsme se řádově trefili na přibližně stejná čísla! :-)

1 0
možnosti
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 652x
Kdo jste Kdo jsem? Ten otazník mi chyběl, protože smysl větičky tkví v sebezpytavém dotazovaní. Sebezpytování jakožto očistná procedura, kterou lékaři duší doporučují každému provádět třikrát do roka a na lačno, stejně jako pobyty v hojivých lázních. Ovšem ouha sebezpytování může být zraňující a bolestné, vedoucí často až na samu hranici ztráty integrity, je to silný lék se kterým se musí zacházet opatrně. Kdo jsem? Odpověď neznám, ač se o ni pokoušívám. Což takhle vyslat Jungovy horníky do hlubin vlastního nevědomí, aby tam ve štolách zděděných archetypů zkusmo skládali roztříštěné části obrazu v pošetilé snaze sestavit puzzle na jehož lícní straně spatří kýženou odpověď? Marno, marno, vidím je jak se pomalu vynořují, unavení roztrpčení, někteří i vzteklí. Našli? Nenašli! Našli? Nenašli! Kdo jsem? Vyhýbavou odpověď lze sestavit negativním výčtem, kdo nejsem. Nejsem žena to vím jistě. Rozumím mapám a mluvím rozumně, nehádám se o chiméry nebo dávno vyčpělé grotesky. A potají zkoumal jsem odlehlá zákoutí měkkého břicha, zda se tam neskrývá příšera Uterus! Ne, není tam. Nejsem žena! :-) Kdo jsem? Zeptám se zrcadel, co visí mi na chodbě. Pokaždé odvracím zrak když míjím to místo. Sám sobě se nelíbím a čas jistě a neúprosně okrádá můj kdysi mladistvý půvab, pokud kdy jaký byl, a mění mne ve strašáka malých dětí. Nevím kdo jsem. Kdo jsem? Nakonec vzpomínám, někdo to rozlouskl, to je ono, babička se ptá vnuka: Honzíku kdo jsi?? A zazní správná odpověď: Ale babi to jsem přece já!! Teď nevím jestli to dalo těch alespoň sto znaků!?

Seznam rubrik